Nytænk din have, så den bliver spiselig og bæredygtig!

Mød Naturplanteskolens havedesigner og skab en ny have, der er spiselig og bæredygtig, og designet udfra permakulturprincipper om

• nemt at holde og nemt at bruge (zone inddeling)
  • mangfoldighed til glæde for haven, maven, dyrelivet, øjnene og sjælen
  • kredsløb af ressourcer, fx kompost, vand, næring, kvælstof, kulstof
  • jorden dyrkes, så planterne trives næsten af sig selv
  • plads til familiens aktiviteter og ønsker

Der tages udgangspunkt i ønsker om at bevare eksisterende træer og planter, mens jorden forbedres med:

• kompost og naturgødning, som man selv kan fremstille
  • jordens egne evner til at blive sund og stærk, bl.a. opbygning af humus-bede
  • laver højbede
  • vand som ressouce

Vi foreslår beplantning ud fra bred vifte af spiselige planter, både flerårige og enårige urter, samt buske og træer og ønskelister er velkomne.

Haveplan/skitse:
Med et besøg og en god tur rundt i haven med en snak om jeres ønsker og ideer, kan vi lave en skitse for en ny have med flere spiselige bede og gerne indtænkt kompost, næringskredsløb, vand som ressource og skabe havens egen jordforbedringssystem.

Har du selv en skitse eller målfast plan over haven med husets placering mv, er vi allerede godt i gang. Man kan også bruge haveplanen til langsomt selv at arbejde med den nye have.

Plantearrangement “Ny have på en aften”:
Når planen eller skitsen er klar, kan man fx lave et plantearrangement, hvor venner og bekendte mødes til en fælles dag/aften, hvor planter og bede rykkes rundt, så I på en nem og sjov måde hurtigt får en ny have. I har mulighed for at booke Naturplanteskolen til at komme og styrer vennerne ud fra den nye haveplan, og vi tager gerne de planter med fra vores planteskole som I gerne vil have i den nye have.

Kontakt:
Ring eller SMS for nærmere aftale til havebrugskonsulent Aiah Noack på 23 26 13 88 eller skriv til spisdinhave@naturplanteskolen.dk

Skovhave som rækkehushave:

Opgaven var at skabe en mangfoldig, spiselig og fuglevenlig skovhave på de godt 60 m2 sydvendte rækkehushave. Ejeren Torsten Hansen havde på forhånd fjernet alt i haven inklusive græsplænen. Efter hans mening var nyslået græs bare noget, som man fik slæbt ind fra haven og som gav ekstra rengøring. I stedet ville han se ud på frodighed og natur, og farver der veksler året rundt.

Det blev til 38 forskellige buske, træer og urter, forstået som flerårige grøntsager såvel som løg og krydderurter. Endda te-urter fik plads i haven. Haveplanen blev færdig i efteråret 2016 og hele vinteren i lune perioder hentede Torsten sine nye planter på Naturplanteskolen og fik sin have gjort helt klar til foråret. Dermed har han kunnet nyde sin nye skovhave hele sæsonen og bruger allerede af bladgrønt, bær og blomster til sine måltider.

Der indgår fx flerårig havekål ‘Daubenton’, dagliljer af flere slags, hestemynte i flere farver, Kamløg, nikkeløg og kantløg i flere sorter, mongolsk teurt (også kendt som kæmpestenbræk), mens loddenløvefod danner kanter til stien. Bærbuske som Aronia/surbær i flere sorter og sibirisk kornel. Det kvælstoffikserende sibiriske ærtetræ i en podet form fik pladsen som centerpiece.

Æbler, rød hyld, fersken og kvæde er placeret, så de danner både kant og krone i haven. Gangstien til havelågen er udført i frisk flis, der løbende udskiftes med frisk flis, mens det komposterede bruges til jorddækning og jordforbedring.