,

Gravefrit kartoffelbed

På Naturplanteskolen ynder vi at dyrke kartofler uden at bruge redskaber eller maskiner. Ingen spade, ingen hakke til hypning, ingen greb til høst. Vi brugte en trillebør og en greb til at anlægge kartoffelbedet ovenpå et stykke overflødig græsplæne. Og så brugte vi et par baller økologisk halm til dækning af de forspirede læggekartofler. Det var i slut april i år.

Nu er der høstet 4 rækker á 5 læggekartofler af kartoflerne (sort Solist), som fik hvert sit underlag af næringsholdig organisk materiale. De har sikkert været klar til høst i 2-3 uger, men vi fik først tid til at lave noget dokumentation nu. Tak fil vores gartner Eulalia for høst, afvejning og rapportering 🙂
  • Underlag af muld med lidt hønsemøg-piller i kom ind på førstepladsen med 3,450 kg: Store og flotte kartofler. Planter kom tidligt op og har været store og flotte.
  • Underlag af hjemmelavet havekompost kom ind på andenpladsen med 2,515 kg. Flotte store kartofler og planter, ret balanceret vækst og udbytte.
  • Underlag af komposteret hestemøg med savsmuld kom ind på tredjepladsen 0,590 kg. Små kartofler. Mange nye små kartofler på planterne til senere høst.
  • Underlag af frisk hestemøg med halm blev nummer sjok med kun 0,330 kg. Mange nye små kartofler på planterne til senere høst. Planterne er flotte nu og måske er der mere på vej 🙂

Kartofler af egen høst fra NaturplanteskolenDe øvrige sorter som Elfe, Aluette og Ditta høstes i kommende tid. Bemærk at kartoflerne ikke er vandet i hele perioden og at de ikke er hevet op af jorden nu. Planterne får lov at vokse videre, vi har bare været inde under dem og høste de største nye kartofler, og derefter dækket med halm igen.